Bartłomiej Kupiec- Jak Zarabiać > Szybkie Czytanie > Czytanie a zapamiętywanie.

Czytanie a zapamiętywanie.

Myślisz, że umiesz czytać? Czy umiesz czytać ze zrozumieniem? Każdy może szybko czytać z pełnym 100% zrozumieniem tekstu. Mało tego, możesz zapamiętać wszystko, co czytasz raz na zawsze, wystarczy zmienić nieco swoje nawyki. Dziś poznasz swietną technikę nauki poprzez czytanie i notowanie, oczywiście kolorowo nielinearnie. Czas na wstęp do Map Myśli, w kontekście czytania.

Większość z nas miało lub ma trudności w zapamiętywaniu na dłużej, bo nawet jeśli udało Ci się zdać wszystkie egzaminy w swoim życiu, to zastanów się jaki jest poziom Twojej wiedzy? Jeśli masz szczęście to jest to ogólny poziom, nic szczególnego. Poznaj starą technikę czytania i notowania w trakcie, dzięki mapom myśli. Jest to stara technika, tak ale nie stosowana, nie wiem dlaczego nie uczy się jej w szkole. Podstawą jest podejście całościowe, ogólne do książki lub czytanego fragmentu. Nie od deski do deski, ale zaraz się przekonasz. Masz już ogólne informacje jak czytać szybciej tutaj rownież zastosujemy je. Pamietaj- cel czytania, wstępny przegląd, czytanie ze wskaźnikiem. To całkowita podstawa, stosuj to już zawsze.

Technika oparta na uczeniu się czytając oraz w trakcie robiąc mapy myśli jest stara, prosta i genialna. Najlepsze rozwiązania to proste rozwiązania. Dzieli się na dwie części; przygotowanie i zastosowanie oraz na etapy
Przygotowanie: wstępny ogólny przegląd, określenie czasu i zakresu materiału, mapa myśli dotychczasowej wiedzy, pytania i zamierzone cele,
Zastosowanie: ogólny przeglad dotychczasowego materiału, przejrzenie wstępne, przejrzenie uzupełniajace, koncowy przeglad materiału.
Jeśli stan Twojej wiedzy jest nadal niewystarczajacy to ostatni etap to przeczytanie ksiażki od deski do deski ale przynajmiej 1000 słów na minutę!
Jest to określony porzadek, jednak nie trzymaj się go sztywno.
Nie czytaj dalej jeśli wolisz: czytanie od 1 do ostatniej strony, w trakcie którego myślisz o wielu różnych rzeczach ale nie o ksiażce którą czytasz.

Przygotowanie:
1. wstępny ogólny przegląd materiału

Podstawa, musisz zapoznać się ze strukturą tekstu, który zamierzasz przyswoić, książki lub fragmentu. Dokładnie tak samo gdy zastanawiamy się nad książka w bibliotece lub księgarni. Oglądnięcie okładki, opisu z tyłu książki, rzut oka na spis tresci, szybkie przekartkowanie.

2. określenie czasu i zakresu materiału
Zanim zaczniemy studiować cokolwiek, czytać książkę, wyznacz sobie ilość materiału i czas jaki na to poświęcisz. Umysł ludzki ma silną tendencję do uzupełniania brakujących elementów. Krok ten pokazuje nam ogólny obraz terenu po którym będziemy się poruszać , określa punkt w którym skończymy. Dobre rozwiązanie- zaznacz początek i koniec materiału oraz ustaw alarm na dokładny czas, który został ustalony na zakonczenie. Kolejny plus planowanie, przed trudną lekturą, lub obszerną. Plan to podstawa! Plan jest tak prostą ale cholernie działającą techniką. Również sam proces planowania jest bardzo ważny jeśli nie najważniejszy. Jednak jak każda technika, rownież wazne są przerwy. Jeśli studiujesz, czytasz materiał z jednej dziedziny, rób przerwy co 30-50 minut. Jeśli czeka Cię kilkunastogodzinne studiowanie, co 30 minut rób 5-10 minut przerwy poczujesz różnice. Ja potrafie zagłebić się w zagadnienie które mnie interesuje dogł-bnie. 16 godzin pod rząd studiowania, zdarza się.
Ale zaplanowane, robię zawsze przerwy o stałej porze, ruszam się w czasie przerw, wstaję z krzesła, żongluje, słucham ulubionej muzyki…. Najczęściej mam kilka różniacych się od siebie dziedzin.
Bardzo ważne po przerobieniu określonej partii materiału zrób szybką powtórkę.

3. mapa myśli dotychczasowej wiedzy.
Wiesz ile chcesz się nauczyć, w jakim czasie, teraz pora na obraz Twojej dotychczasowej wiedzy. Bardzo szybko 2-3 minuty, postać- mapy myśli oczywiście, z zastosowaniem słów kluczy.
Cele to poprawa koncentracji, nakierowanie-nastrojenie umysłu, oraz pominięcie nieistotncyh elementów przed samym zagłebieniem się w tekst. Skieruj umysł na właściwy tor poprzez tą prostą czynność, stwórz zarys nie wiedząc nawet nic o danym zagadnieniu. Systematyzowanie wiedzy! -wiczenie pamięci, skojarzenia i łączenie ze sobą faktów, idei, swietnie sprawdza się podczas egzaminów.

4.pytania i zamierzone cele.
Następnie co oczekujesz po książce lub fragmencie. Pytania na które chcesz znaleźć odpowiedź, również w postaci map myśli, skorzystaj z już rozpoczętej mapy dodając słowa kluczowe z pytajnikami. Ciąg dalszy strojenia umysłu- 5 minut.

Zastosowanie:
1. Ogólny przegląd materiału

Nieco dokładniejszy, przeglądnięcie książki lub określonego materiału ze wskaźnikiem wodząc wzrokiem, to jest bardzo ważne. Strojenie umysłu, juz poznaliśmy tekst a teraz zaczynamy nieco wgłębiać się. Bez wska-nika na tym etapie wręcz nie odniesiesz sukcesu z tekstem, żadnego! Nadal nie czytamy, prawda, że dziwne? Nie, efektywne i zgodnie z działaniem mózgu. Podstawą studiowania czegokolwiek- wcześniejsze dobre zapoznanie się z lekturą. W trakcie zwracaj uwagę na wyniki, podtytuły, spis treści, tabele, podsumowania, wyróżnienia, zdjęcia, daty. Rozpocznij w trakcie tworzenie mapy myśli, nowej.

2. Przejrzenie wstepne
Uzupełniamy braki z poprzedniego kroku, zawarte w akapitach tekstu, segregujemy elementy tej układanki. Skup się jednak nadal nie na tekście, ale na początkach i końcach akapitów, części rodziałów, całości tekstu. To co najważniejsze znajduje się na początku i końcu tekstu i jego fragmentach zawartych w akapitach. Nieistotne czy jest to cała książka czy krótki skrypt. Zaczynaj od podsumowań i streszczeń tam może być zawarte to czego poszukujesz. Można tak zrozumieć problem lub informacje istotne, w danym momencie bez przedzierania się przez setki stronnic. Kontroluj jednak czy informacje które notujesz na mapie myśli są ci rzeczywiście potrzebne, miej swiadomość co potrzebujesz i co notujesz, z czasem nabierzesz wprawy. Pod żadnym pozorem nie czytaj linijka za linijką, skupiaj się na wybranych fragmentach. Nadal nie czytamy w tradycyjny sposób, nawet jako uzupełnienie.

3. Przejrzenie uzupełniające.
Jeśli nadal potrzebujemy więcej inforamacji przystępujemy do następnego kroku często jednak na tym etapie uzyskujemy wszystko czego potrzebujemy. Jednak jeśli są jeszcze luki, uzupełniamy je dokładniejszym przeglądem, czytanie wnikliwe jest niekonieczne, niepotrzebne, wręcz szkodliwe. Przeskakujemy do części tekstu ważnych dla nas lub trudnych wyłapujemy słowa kluczowe. Szukaj takich części w kontekscie całości a żaden tekst nie bedzie dla ciebie, problemem, dajemy również czas umysłowi na obróbke materiału, przeskok nad trudnymi fragmentami to ograniczenie stresu i wysiłku. To działa! Przetestowałem to wiele razy. Takie studiowanie jest bardziej twórcze. W ten sposób działali tzw geniusze w przeszłości, dlatego nazywani sa teraz geniuszami. Używali oni poprostu możliwości swoich mózgów w większym stopniu niż teraz zwykli ludzie, synchronizując półkule mózgowe, czyli łącząc ich działanie.

4. Końcowy przegląd materialu.
Jeśli potrzebujesz więcej informacji, nie potrafisz odpowiedzieć na zadane w przygotowaniu pytania, pewne fragmenty sprawiają nadal problem przechodzimy do końcowego przeglądu materialu. Wracamy do fragmentów i zagadnień , których nie opanowaliśmy, zanaczeń które zrobilismy w celu oznaczenia elementów do powtórzenia lub trudnych. Może sie również okazać, że informacje które uznaliśmy za potrzebne, są zbędne.

Jak tworzyć Mapy Myśli? (c) by

NOTUJEMY W TRAKCIE!

1. UŻYWAJĄC OŁÓWKA NANOSIMY SZYBKIE NOTATKI W KSIĄŻCE.
podkreślamy, dodajemy nasze przemyślenia, komentujemy, dodajemy linie proste, zaznaczajac istotne fragmenty, linie faliste mogą oznaczać trudne fragmenty, wykrzykniki, mini mapy myśli na marginesach, wiele własnych oznaczeń ogranicza cię jedynie wyobraźnia…

2. UZUPEŁNIAMY ROZPOCZĘTA MAPĘ MYŚLI!
Kiedy zaczniesz tworzyć mapę myśli w trakcie czytania zorientujesz się, że ta czynność przypomina układankę. Można ją rozpocząć na samym początku, wtedy bardzo pomocny jest spis treści, jeśli jednak potrzebujesz tylko szczegołów warto mapę rozpocząć później.
Rozpoczynasz od środka, centralne główne słowo i rysunek opisujące zagadnienie. Następnie główne odgałęzienia tematy rozdziały, od nich rozgałęzienia podsumowujące, wszystko za pomocą słów kluczy- bezokoliczniki. Oczywiście używasz conajmniej 3 kolorów. Na koniec połącz swoje notatki z książki z mapą myśli.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Co teraz? Powtarzanie!
Tuż po skończonej nauce przeglądnij notatki i zrób pierwszą powtórkę, jeszcze tego samego dnia przed snem drugą, po 24 h -trzecią, czwartą po tygodniu, piątą po miesiącu, szóstą po pół roku i pamiętasz wszystko co chcesz na całe życie!

Napisano w Szybkie Czytanie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*